4 basisingrediënten voor succesvolle veranderingen

Heb je mijn lezing Change Your Mind over organisatieverandering gemist? Geen paniek. We hebben de bezoekers na afloop gevraagd welke (van de 27) tips zij met zich mee naar huis namen. Dit zijn de 4 basisingrediënten voor een succesvolle verandering, volgens meer dan tachtig Zwolse ondernemers en maatschappelijke organisaties.
4 basisingrediënten
  1. Visualiseer je doel

     

    Als verandermanager of projectleider weet jij precies wat er gaat veranderen en waarom.

    Maar voor jouw collega’s valt dit rauw op hun dak. Het is dan ook niet vreemd dat zij niet allemaal staan te springen om te beginnen. Maar dat kunnen we veranderen. Hoe? Door samen de nieuwe situatie te visualiseren.

    Er zijn diverse manieren waarop je dit kunt doen:

    – Vraag je collega’s hun ogen te sluiten en de toekomst te visualiseren.

    – Is dat te zweverig? Vraag dan of iemand de nieuwe situatie voor je wil uittekenen/ontwerpen.

    – Of maak zelf een moodboard (een slimme tip van bezoekster Calijn).

     

    Praktijkvoorbeeld

    Calijn werkt bij een Zwols consultancybureau dat veel veranderingstrajecten doet. “Wij begeleiden bedrijven bij de overstap van een gesloten werkomgeving naar Het Nieuwe Werken in open kantoortuinen. Zo’n verandering heeft meer impact op de werknemers dan je denkt. Daarom begeleiden we hen hier stap voor stap in. We geven ze in een vroeg stadium al een beeld van wat ze te wachten staat, door hun nieuwe werkplek te visualiseren. In een moodboard laten we zien hoe de werkplekken worden, welke kleuren we gaan gebruiken en wat de faciliteiten zijn. Zo weten de werknemers precies waar ze aan toe zijn. Dat werkt!”

  2. Geef mensen een keuze

     

    Bijna iedereen vindt veranderen lastig.

    Als je iemand vraagt: “Hé, heb je zin om te veranderen?” Dan is de kans dat hij ‘Nee’ zegt sterk aanwezig. Maar als je vraagt: “Wat wil jij: een beetje of een boel veranderen?” Dan moet de persoon in kwestie een keuze maken. Wat hij ook kiest, hij committeert zich met zijn antwoord aan de verandering.

  3. Focus, focus, focus

     

    Focus is allesbepalend voor verandering.

    Hoe simpel deze take-away ook klinkt, hij werd het meest genoemd onder de bezoekers van Change Your Mind. Het scherp houden van je doel blijkt lastiger dan velen vooraf dachten. Dat is ook niet gek, want vrijwel niemand krijgt volledig de ruimte om zich alleen met een verandering bezig te houden. En zelf als je dat wel krijgt, dan zijn er altijd mensen die aan je trekken. Het is de kunst om je van alle bijzaken af te sluiten, en taken net zo lang te delegeren, tot je volle focus hebt.

  4. En koop een betonplaat

     

    Dit klinkt gek.

    Maar als je het over organisatieverandering hebt, dan gaat het over doorzetten. Er is zo vaak tegen mij gezegd: “Vanuit jarenlange ervaring weet ik dat dit niet werkt.” Iedere keer dat zo’n argument naar mijn hoofd geslingerd werd dacht ik: “Ik zal je bewijzen dat het wel kan!” Zonder een betonplaat voor mijn kop, was ik niet gekomen waar ik nu sta. Maar aan een betonplaat alleen heb je niet genoeg, je hebt ook visie nodig. Want koppigheid zonder visie werkt niet.

     

    Praktijkvoorbeeld

    Enkele jaren terug werkte ik bij een marketingbureau. Maandelijks bereikten we 300.000 mensen met onze marketingcampagnes. Een mooi aantal, maar er zat meer in vond ik. Dus zei ik tegen mijn collega: “Zullen we ernaar streven dat we volgende maand 600.000 mensen bereiken?” Enigszins overdonderd stemde ze in. Een maand later stond de teller op 900.000. Mijn collega kon haar geluk niet op. En ik? Ik vierde het feestje mee én deed er nog een schepje bovenop. Mijn collega stemde meteen in. “Als het ons eerder lukte, dan lukt dit ook!” En dat gebeurde… in onze hoogtijdagen bereikten we 2,5 miljoen mensen.

Ontdek wat de overige 23 ingrediënten voor verandering zijn: download de presentatie

Dit waren de vier basisingrediënten voor een succesvolle verandering. Er zijn echter nog 23 andere belangrijke smaakmakers. Wil je alle 27 ingrediënten om nú met verandering te starten zien? Download dan gratis de presentatie (PDF 3 MB, download start meteen) of bekijk de video (binnenkort online).

 

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Ik help je graag om van jouw verandering een succes te maken. In mij heb je meteen die ene medestander gevonden. Met ons enthousiasme krijgen we ze allemaal mee, wedden?

Via het formulier kun je contact met me opnemen, maar je mag me natuurlijk ook even linken via LinkedIn 🙂

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.