Artikel geschreven door: Nico de Jong, Strateeg en coach bij Onwijs Marketing
Wolter volgde me al een tijdje op LinkedIn en de berichten die ik schreef, resoneerden bij hem. Toen hij zag dat ik het programma Kernreactie ging draaien voor een groep marketeers, voelde hij meteen een ‘ja’. En helemaal toen hij ook de inhoud onder ogen kreeg: ‘Het sprak me aan dat niet alleen de vakinhoud aan bod zou komen, maar ook de ontwikkeling van mij als persoon. Dat laatste heeft me misschien wel het meeste gebracht. Ik had vooraf verwacht dat ik vanuit een bepaalde zekerheid een steviger marketeer zou worden, maar ik ben vooral een bewustere marketeer geworden. Vanuit rust. En dat voelt fijn.’
‘Dat het gaat om het terug gaan naar de essentie. Van een vraagstuk, van de persoon die voor me zit, van de organisatie waar ik werk en van wat er in de wereld speelt. Daar was ik me indirect altijd al bewust van, maar door het programma heb ik het ook leren voelen en kan ik het nu ook beter toepassen in mijn werk en leven.’
In zijn tweede les gaat hij door op het voelen: ‘Het zakelijke is veelal met het persoonlijke verweven. Dus als er in de organisatie iets niet goed gaat of stroef loopt, dan heeft dat meestal te maken met persoonlijke barrières. Tegenwoordig kan ik dan ook goed naar mijn gevoel luisteren als ik met zo’n vraagstuk te maken heb en kan ik mijn collega’s er bewust van maken.’
‘Als derde les ben ik de organisatie bewuster gaan zien als een organisme. Minder als een vaststaand gegeven of als een structuur. Ik zie het als een levend geheel, waardoor ik ook goed kan observeren hoe mensen en ideeën in onze organisatie bewegen. En weet ik ook dat sommige dingen tijd nodig hebben om te groeien.’
Wolter gaat verder in zijn verhaal en vertelt hoe vertrouwd de groep was. ‘Het veilige gevoel in de groep was voor mij ontzettend waardevol. Daarmee kon ik alles delen wat ik wilde delen. Geen onderwerp was te gek. Die veiligheid was voor mij nodig en belangrijk om mezelf zoveel als mogelijk te kunnen ontwikkelen.’
De laatste opleidingsdag was voor Wolter extra bijzonder: ‘Voor mij toen de cirkel rond. In de eerste opleidingsdag hadden we het gehad over het principe van ‘begin with the end in mind’. Tijdens de laatste dag samen heb ik dan ook bijna letterlijk mijn einde mogen voordragen. In mijn persoonlijke grafrede. Voor mij was dat echt een bevrijding. Een drempel over. Ik kon mezelf toen helemaal vanuit mijn eigen essentie laten zien. Op een dieper niveau. Wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik wil achterlaten.
Wolter keek er tegenop om tijdens opleidingsdag vijf in het ijsbad te gaan. Hij wist niet goed hoe zijn lichaam er op zou reageren. Maar er was ook iets in hem dat nieuwsgierig was: ‘Ik keek er tegenop én naar uit. Wat gaat mijn lichaam doen? Ik ben er toch voor gegaan omdat het ook weer een persoonlijke drempel was, waar ik overheen wilde gaan. Mezelf uitdagen. En tegenwoordig douche ik elke dag koud. Heerlijk!’
‘Wat ik tijdens de opleidingsdagen heb geleerd, stond niet op zichzelf. Heel veel lessen werkten en werken nog steeds onbewust en dieper door dan dat ik in eerste instantie had verwacht. Maar dat was wel ontzettend fijn om te merken. Ook de momenten van coaching tussen de opleidingsdagen door vond ik fijn. Daar kon ik dilemma’s of vraagstukken bespreken. Andere ogen zorgen voor een ander perspectief. En dat gaf mij veel vertrouwen in mezelf en mijn kunnen als marketeer.’
‘Het programma is absoluut een aanrader voor marketeers met een geweten. Marketingprofessionals die open staan voor nieuwe perspectieven en die verantwoordelijkheid (willen) nemen voor hun persoonlijke ontwikkeling en daarmee de ontwikkeling van de organisatie en de wereld. Bewust het goede doen. Maar ook bewustzijn toe willen voegen aan zichzelf en de organisatie. Ik zou het programma afraden voor marketeers die voornamelijk op zoek zijn naar trucjes om de buitenkant van de organisatie of het verhaal mooier te willen maken. Bij organisaties werken die alleen maar euro-tekens in de ogen hebben. Het programma brengt je echt naar een hoger bewustzijn. Dus als het alleen maar om meer geld verdienen gaat, terwijl geld slechts een middel is, dan kom je van een koude kermis thuis.’
‘Het heeft mijn netwerk verrijkt. De mensen die ik nu ben tegengekomen in het programma en door het programma, had ik nooit ontmoet als ik niet had deelgenomen.’
‘Ik heb me veel breder en dieper ontwikkeld dan ik van tevoren had gedacht en gehoopt. De vakinhoud was fijn, maar ik vond vooral de persoonlijke ontwikkeling enorm prettig. Voor mij was het perfect.’
‘Jezelf, de omgeving en de wereld verrijken? Dan is dit een absolute ‘ja’. Ik gun het iedereen om een programma als dit te volgen. Je krijgt er geen spijt van. Daarnaast is alles ook nog eens goed verzorgd. Dat helpt mee in het opzetten van een vertrouwde sfeer in de groep.’
‘De groepscoaching tussen de opleidinsdagen door was heel fijn. Daar kun je weer hele andere thema’s en vraagstukken met elkaar bespreken. En ik vond veel herkenning in de ingebrachte onderwerpen van andere marketeers.’
‘Ik heb nu nog regelmatig contact met de andere deelnemers. Dat is ontzettend fijn en waardevol!’
Heb je na het lezen van dit interview vragen of ben je nieuwsgierig naar de inhoud van het programma? Stuur mij dan een bericht via LinkedIn, mail me op [email protected] of stuur me een Whatsapp-bericht via 06 26 706 892. Gratis kennismaken is namelijk altijd een mogelijkheid.