Het is een zonnige woensdag, er waait een zuchtje wind. De middag voelt lekker aan dankzij een aangename 20 graden. Ik heb afgesproken met Ronald*, een ondernemer uit Amersfoort, omdat hij graag de mogelijkheden van Facebook wil bespreken. Hij begint het gesprek dan ook met: ‘Ik zou wel iets met Facebook willen.’ Alle alarmbellen gaan aan! Interessante vraag, maar toch vergelijk ik deze vraag vaak met de ik-wil-een-flyer-vraag. Het middel mag in (online) marketing niet centraal staan!
‘Wat is de reden dat je dat zou willen?’ is mijn wedervraag. ‘Wat wil je bereiken, bij wie en wanneer?’ Ronald stamelt, kijkt me aan en probeert antwoord te geven op mijn vraag. ‘Ik wil meer zakelijke evenementen naar mijn congreslocatie trekken, het liefste nu al.’
Ah! Het wordt al iets duidelijker, zeg ik tegen mezelf. Maar we zijn er nog niet! Want ik wil ook graag weten om wat voor soort zakelijke evenementen het gaat en wie de beslisser is, want daar gaan we onze pijlen op richten. ‘De secretaresse bij bedrijven vanaf 100 medewerkers’, is het antwoord van Ronald.
‘En wat is meer?’ vervolg ik. ‘Want als je méér van iets wilt, dan weet je ook hoeveel je er nu van hebt en hoeveel je er van zou willen hebben, toch?’ Ronald: ‘Goh, ik heb nu 25 evenementen op jaarbasis en ik zou er graag 50 willen hebben.’
Fijn! We hebben helderheid over het doel, de doelstelling en de personen die we willen bereiken. Maar nu nog de vraag: hoe dan en via welk middel? Gaan we dat met een inspirerende campagne doen via Facebook? Of toch LinkedIn? In deze situatie schat ik in dat persoonlijk contact in combinatie met een LinkedIn-campagne, goede landingspage op de website van Ronald en ondersteuning van e-mailmarketing de beste keuze is.
Of het nu Facebook, LinkedIn, Adwords of toch een flyer is, vanuit een middel denken is doodzonde nummer 1 als het gaat om (online) marketing. In het gesprek met Ronald zie je dat hij uiteindelijk niet op een Facebook-campagne uitkomt, wat hij in eerste instantie wel beoogde. Maar daar gaat het bij je online marketing strategie niet om!
Voorbeelden: je omzet verdubbelen; het conversiepercentage van 1% naar 2% verhogen; van 100 naar 200 klanten; 1 miljoen bereikte personen via social media…
Voorbeelden: je hebt nu een omzet van € 50.000,- per jaar; er zijn 10.000 bezoekers per maand op de website; we bereiken nu 1.000 personen per dag via social media; van alle bezoekers op de website rondt 1% een bestelling af…
Voorbeelden: vrouwen in de provincie Utrecht, Overijssel en Noord-Holland; Mannen/vrouwen in de leeftijd 30-40 jaar werkzaam in de retail; extraverte studenten in de top 10 studentensteden van Nederland met interesse voor teamactiviteiten en sportieve hobby’s zoals hockey, voetbal en volleybal…
Voorbeelden: eind 2020 wil ik mijn maandomzet verdubbeld hebben, waarbij ik per jaar een groei van 25% wil zien; binnen een kwartaal wil ik 100 nieuwe leads hebben waarvan 10% daadwerkelijk klant wordt; over een maand wil ik het bereik via social media verdrievoudigen naar 300.000 bereikte personen; over 6 maanden wil ik dat de website minimaal 2% conversie oplevert met een gemiddelde orderwaarde van € 25,-…
Voorbeelden hoe je daar wilt komen: een campagne opzetten in samenwerking met klanten en leveranciers op basis van het unity-principe; een campagneplan schrijven om de doelgroepen te inspireren; onderzoek doen naar wensen en behoeften van klanten; contentmarketing inzetten om doelgroepen te informeren, inspireren of te amuseren…
Voorbeelden welke stappen je nú kunt zetten: op de website van het CBS kijken hoe groot de doelgroep daadwerkelijk is; testadvertentie via Facebook aanmaken om te kijken hoe de doelgroep reageert en waar interesse voor is; 5 tekstvarianten schrijven voor een advertentie via LinkedIn; foto’s verzamelen die we kunnen inzetten voor de contentmarketing; een landingspagina maken; artikel schrijven en publiceren via Frankwatching…
Krijg je heldere antwoorden op deze vragen? Dan weet je wat de (interne) klant wil bereiken, bij wie, wanneer, hoe jij daar wilt komen en welke stappen je nú gaat zetten… Kortom, de basis voor een heldere onlinemarketingstrategie is gelegd.
* In dit artikel is de naam van Ronald gefingeerd, omdat de ondernemer in kwestie niet bij naam genoemd wil worden.
Heb je duidelijk wat je wilt bereiken, wie je doelgroep is, wanneer je resultaten zichtbaar moeten zijn en welke stappen je gaat zetten? Dan ben je mooi op weg! In je onlinemarketingstrategie kun je vervolgens nog een opsplitsing maken in de keuzes voor Content (welke content ga je maken en is dat tekstueel of visueel?), Community (via welke communities ga je je content verspreiden?), Campagne (wat voor soort advertenties zet je in en via welk platform?) en Conversie (wat doe je eraan om van een bezoeker een boeker te maken + hoe en wanneer ga je optimaliseren?).
Maar maak het jezelf niet te lastig. Begin op een simpele en pragmatische manier. Dan bereik je sneller resultaten en wordt het ook heel erg leuk! Want, plezier hebben in het uitvoeren van je strategie is misschien nog wel belangrijker dan de strategie zelf…
Ik ben benieuwd wanneer jij aan de slag gaat met je onlinemarketingstrategie! Vragen? Schroom niet en laat het me weten in een reactie!