Interview met Malique Steenbrink

‘Als marketeer niet alleen data, maar ook m’n intuïtie gebruiken. Dat is waar ik voor wilde gaan!’

Of ze had verwacht dat het programma haar naar haar gevoel zou brengen? ‘Nee. Ik had vooral veel marketingmodellen, strategiesessies, checklists en processen verwacht. Dat ik nu van mijn vriendinnen terugkrijg dat er over meer dingen gesproken kan worden, zoals gevoel, is voor mij heel waardevol. Ze noemden me vroeger weleens het ijskonijn. Dat is de laatste tijd flink veranderd.’ Ik spreek met Malique Steenbrink, 27 jaar jong en woonachtig in Wilnis met haar vriend en puppy. Zij kreeg van haar bedrijf TeamValue de kans om deel te nemen aan het programma Kernreactie, om opgeleid te worden tot Marketing Strateeg.

Artikel geschreven door: Nico de Jong, Strateeg en coach bij Onwijs Marketing

Waarom ze ‘ja’ zei tegen het programma? ‘Gevoel. In eerste instantie ging ik wel echt ‘aan’ op de inhoud, maar achteraf gezien ben ik wel blij dat dat niet alleen zo was.’ Via een collega-marketeer kreeg ze het programma onder ogen en toen we samen een kennismaking hadden, voelde ze meteen de klik: ‘Ja, dat heeft er wel echt voor gezorgd dat ik de keuze helemaal voelde. Ik wist nog niet precies wat er allemaal ging komen, maar ik had er zeker wel vertrouwen in. Na de derde opleidingsdag werd ik wel een beetje ongeduldig, omdat bepaalde onderwerpen nog niet aan de orde waren gekomen.’ Of daarmee haar verwachtingen niet zijn uitgekomen? ‘Nee, niet helemaal. Maar dat vind ik ook niet erg. Ik ben juist blij dat ik vooral met mijn persoonlijke ontwikkeling aan de slag kon.’ Haar oud Marketingmanager zei ooit eens: ‘Als je de inhoud en je gevoel weet te combineren, dan krijg je mensen mee. En daar gaat het om’.

‘Heel fijn om te leren hoe je iemands kernwaarden achterhaalt.’
  1. Inlevingsvermogen op een dieper niveau

    De belangrijkste dingen die ze geleerd heeft? Malique noemt er een paar: ‘Inlevingsvermogen op een dieper niveau. Ik was vaak heel moeilijk aan het denken, maar ik heb nu juist geleerd om elkaar weer naar de basis terug te kunnen brengen. En dat heeft meestal niks met de theorie te maken. Maar juist door te werken met gelijkgestemden en die te vinden op basis van mijn kernwaarden. Dat was ook heel fijn om te leren hoe je met zo’n simpel spelletje, de kernwaarden bij mezelf en anderen naar boven weet te halen. Ow en wat ik ook heb geleerd is om beter naar mijn gevoel te luisteren en daarin ook voor rust te kiezen.

‘Tussen dag vier en vijf was mijn kantelpunt.’

Op dag vier ging Malique met de andere marketeers het ijsbad in, onder begeleiding van gastdocent Wiebe Bakker. ‘Ik had dat nog nooit gedaan, maar het wordt vast koud had ik toen het idee. Uiteindelijk vond ik het heel gaaf om te doen. Ook om de fysieke uitdaging aan te gaan. Op dag vijf wist ik trouwens dat ik aan de beurt was. Ik voelde het de dagen ervoor al aankomen, dat ik mijn persoonlijke verhaal mocht delen in de groep. Dat was heel fijn en voelde voor mij als een persoonlijk kantelpunt. Helemaal omdat er zo’n mooie gezamenlijke basis van vertrouwen en oordeelloosheid was aangebracht vanaf de allereerste dag. Dat gaf me de ruimte om het te delen.

Toen ik tijdens de laatste dag mijn strategie ging presenteren, heb ik dan ook mijn persoonlijke reis gedeeld. Vertellen vanuit mezelf en niet zozeer vanuit mijn rol als marketeer. Ik heb nu dan ook een heel duidelijk beeld van mijn toekomst, welke rol mijn eigen bedrijf en mijn nieuwe werkgever Brandmannen daar in spelen en hoe ik die stappen wil zetten. De opleiding heeft me er wel echt in geholpen om die stappen nu ook daadwerkelijk te zetten, terwijl ik ze al vrij lang in m’n hoofd had zitten.

 

‘Tijdens de boksles heb ik leren afstemmen op de ander.’

Ik vraag Malique of er onderdelen uit het programma zijn die ze in haar dagelijks leven toepast: ‘Ow absoluut. Tijdens de boksles met Jeroen heb ik geleerd hoe ik beter kan afstemmen op de ander. Mijn eigen gedrag werd daarin vrij duidelijk gespiegeld. Soms ging ik wel eens te snel in mijn werk en juist door die les heb ik geleerd hoe dat anders kan. Ja en ook de rustmomenten. Ik heb een boekje gekocht voor mijn yoga-aantekeningen, mijn zogeheten rustboekje, voor dingen die ik even van me af wil schrijven. ‘Zonder plan geen actie, zonder techniek geen vooruitgang, maar zonder samenwerking geen verandering’.

‘Het programma is een aanrader voor mensen die zich durven open te stellen.’

Malique geeft aan dat het programma geschikt is voor mensen die zichzelf persoonlijk willen ontwikkelen en ook lekker pragmatisch zijn: ‘Je moet wel van binnenuit gemotiveerd zijn. Als je nu al een aantal jaren in de marketing werkt en je bent zoekende naar je volgende stap, dan is het absoluut een aanrader. Vooral ook als je snel naar de kern wilt. Mijn thuisfront merkte bijvoorbeeld op dat het programma mij goed deed. Heel fijn. Maar het is dus wel echt een programma waarbij je jezelf open zult moeten stellen. Anders heeft het geen nut. Verwacht je de volgende vakinhoudelijke ‘Data Studio-achtige-cursus’, dan ga je teleurgesteld thuiskomen. Ow, voordat ik het vergeet te zeggen, als je niks met gevoel hebt of daar niet naar toe wilt, dan zou ik het programma niet doen.’

‘Heel bijzonder dat ik iedereen uit de groep nog spreek…’

Nog iets dat je kwijt wilt? ‘Ja, zeker. Ik vind het vooral heel erg bijzonder dat ik letterlijk iedereen uit de groep nog spreek. Dat gebeurt niet heel vaak na een opleiding of training. En misschien gaan we wel samenwerken in de toekomst, who knows haha!

Neem contact op of plan een gratis kennismaking

Heb je na het lezen van dit interview vragen of ben je nieuwsgierig naar de inhoud van het programma? Stuur mij dan een bericht via LinkedIn, mail me op [email protected] of stuur me een Whatsapp-bericht via 06 26 706 892. Gratis kennismaken is namelijk altijd een mogelijkheid.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.