Pak het podium!

LinkedIn is als een theater

Doe je ogen eens dicht. Ok en nu ook weer open, anders leest het zo lastig 😉 Maar stel je eens voor dat je op het podium in een theater staat. Er zitten een paar mensen in je zaal en daar ga je het gesprek mee aan. Ze luisteren aandachtig naar jouw verhalen, stellen vragen en sturen ondertussen berichtjes naar hun vrienden dat ze ook even naar het theater moeten komen omdat je interessante dingen vertelt.

De deuren bovenin gaan open en een aantal nieuwe mensen nemen ook plaats. Ook zij luisteren aandachtig naar wat je te vertellen hebt. Stellen vragen, zijn af en toe kritisch, maar ook zij sturen andere mensen een berichtje dat ze even naar het theater moeten komen. Ondertussen vertrekken er een paar mensen omdat ze je verhaal niet interessant vinden. ‘Niet erg’ denk je bij jezelf, omdat je natuurlijk het liefst een publiek hebt dat wél naar je luistert, vragen stelt en geïnteresseerd is. Op een bepaald moment loopt iemand uit het publiek naar je toe en die vraagt of je ook beschikbaar bent om interessante dingen te vertellen aan hun team. Gaaf zeg, iemand die intrinsiek gemotiveerd is en je een opdracht aanbiedt.

Vul de zaal met geïnteresseerd publiek
  1. 'Je gebruikt ook zoveel voorbeelden!'

    De zaal blijft zich ongemerkt vullen met tientallen, nee honderden mensen. En tijdens het gesprek dat je met de zaal voert, blijft je publiek toenemen. De deuren zwaaien om de paar minuten open en het is een komen en gaan van mensen. Maar je ziet dat het gros blijft zitten. Blijkbaar vertel je nog steeds interessante verhalen! Je verbaast je er misschien zelf over, maar omdat je gewoon jezelf bent en op een oprechte manier vertelt over je ervaringen hangen de mensen aan je lippen. Je gebruikt ook zoveel voorbeelden, dat lijkt je publiek leuk te vinden.

  2. Maak af en toe een grapje!

    Toch probeer je ook andere dingen uit. Je laat video’s zien, stelt vragen, gaat in op persoonlijke kwesties, maakt af en toe een grapje. Je merkt dat je publiek niet alles leuk vindt, maar ook dat is niet erg. Je weet namelijk dat zodra je er zelf veel plezier in hebt, je je publiek wel blijft boeien. Want je leert wat je zelf én wat je publiek wel en niet leuk vindt. Je speelt daarmee!  Ondertussen komen er trouwens steeds vaker mensen uit de zaal naar je toe die je vragen of je ook bij hen wilt langskomen om voor hen aan de slag te gaan. De verhalen die je vertelt slaan bij steeds meer mensen aan. Je bent lekker bezig!

‘Cut the bullshit’ denk je nu vast

Sociale media werken net zo. LinkedIn, Instagram of welk platform dan ook, werken op deze manier. Ik beschouw LinkedIn altijd alsof ik in een theater aan het optreden ben. Weet ik altijd wat ik moet doen. Want als je op een podium staat en je hebt toehoorders, dan is het wel handig dat je af en toe iets interessants te vertellen hebt, sterke content hebt. Is het fijn dat de ‘deuren’ opengaan en er mensen bij komen. Maar is het ook fijn dat er mensen vertrekken. Die je verhaal niet interessant vinden. Helemaal niet erg omdat je niet alles voor iedereen kunt zijn. Maar jij weet net zo goed als ik dat je alleen een theaterzaal betreedt als het donders interessant is, humoristisch of omdat je ergens door geraakt wordt. Emotie is belangrijk! Ook op LinkedIn. Kijk maar eens op mijn LinkedIn-profiel hoe ik dat aanpak.

In feite staat iedereen op een podium

De ene persoon heeft weinig toehoorders en de ander tienduizenden. Maar het kan wel zijn dat de persoon met weinig toehoorders veel meer impact heeft. Hij vertelt namelijk mooie verhalen en het publiek luistert aandacht, reageert, stelt vragen. De persoon met tienduizenden mensen in zijn publiek houdt z’n kaken stijf op elkaar. Vertelt heel af en toe iets interessants. Of is het op dat moment toch reclame?

Ga het gesprek aan met je publiek
  1. Vertel interessant échte verhalen

    Wees jezelf. Luister aandachtig naar je publiek. Stel vragen. Geef antwoord. Wees nieuwsgierig. Probeer nieuwe dingen uit. Bouw aan je publiek. Denk lange termijn, je hebt je publiek niet alleen nu nodig maar ook over 3 of 10 jaar. Goede contentmarketing verspreid via sociale media, zoals LinkedIn, komt uit het hart.

  2. Krijg de klanten die je verdient!

    En de mensen die uit het publiek naar je toe komen? Die jou een mailtje sturen, berichtje via LinkedIn. Dat zijn de klanten die je verdient. Zij zien wie je bent, waar je goed in bent en waar ze jou voor nodig hebben. Aan jou de taak om te selecteren en te verifiëren. Welke klant kies je wel en welke niet? Maar liever dat, dan niks te doen hebben. Toch?

Wat is jouw tip op het gebied van social media?

Jezelf zichtbaar maken via sociale media lijkt soms heel moeilijk, maar als je dit artikel ter harte neemt dan maak je het jezelf behoorlijk makkelijk. Uiteraard ben ik benieuwd wat jouw tips zijn op het gebied van sociale media, verkopen, marketing of ondernemen. Laat ze hieronder achter. Wil je naar aanleiding van dit artikel een vraag stellen? Schroom dan niet en stel ‘m via het formulier!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een reactie