Inspiratie voor je online marketingstrategie

Marketingstrategie voor online > 5 praktische voorbeelden!

Online marketing staat of valt met een goed plan. Een strategie met daarin helder omschreven doelstellingen, afgebakende doelgroepen, ondersteunende middelen die erbij passen en een duidelijke planning. Ben je zo’n (online)marketingstrategie aan het schrijven en daarbij op zoek naar inspiratie? Dan kun je vast wel een handjevol voorbeelden gebruiken. Die heb ik voor je in petto! Vijf veelgebruikte onlinemarketingstrategieën op een rij.

 

Eerst een klein theorielesje. Om de voorbeelden meer duiding te geven, maak ik gebruik van het 4C-model (model opent in een nieuw venster) dat door Jurgen ten Brummeler en Boudewijn Boogers van Consigo Online Marketing is ontwikkeld. Kort uitgelegd bestaat online marketing uit de 4 C’s: Content, Community, Campagne en Conversie. In de voorbeeldstrategieën geef ik aan waarop de nadruk gelegd wordt.

Voorbeeld 1: Top-of-mind-awareness-strategie

Noem eens drie automerken. Grote kans dat VW, Audi en Opel in deze lijst naar voren komen. Deze merken zijn bij jou dus top-of-mind. Beïnvloeding van het toplijstje in iemands hoofd noemen we de top-of-mind-awareness-strategie. Ga je voor dit plan van aanpak? Dan vind je herkenning en herinnering van jouw merk, waarschijnlijk door een grote groep mensen, enorm belangrijk. Via online marketing kun je hiervoor meerdere middelen goed inzetten. Bovenal leg je de nadruk op Content, Community en Campagne.

Voorbeeld 2: Leadgeneratiestrategie

Meer leads! Een strategie waar de meeste bedrijven om zitten te springen 😊  Hierbij start je met je doelbepaling (hoeveel leads wil je wanneer binnen hebben?) en bepaal je de kostprijs per lead. Hoeveel een lead mag kosten kun je berekenen op basis van de opbrengsten van een klant en is ook uit te vragen bij je salesafdeling of directeur. Of de kosten van een lead en het leadconversiepercentage (hoeveel leads daadwerkelijk klant worden) opwegen tegen de opbrengsten van een klant? Dat moet de tijd uitwijzen. Op een bepaald moment in de leadgeneratiestrategie kom je er vanzelf achter wat wel én niet kostenefficiënt voor jouw bedrijf is. Binnen deze strategie leg je de nadruk op Campagne en Conversie.

Voorbeeld 3: Kennisdelings-/Inspiratiestrategie

Jij wilt de autoriteit zijn op het gebied van [noem jouw product of dienst] én je wilt mensen inspireren! En je vindt het ook nog eens tof om je kennis met anderen te delen, omdat je het principe van wederkerigheid wilt toepassen. Say what? Door middel van kennisdeling pas je deze twee belangrijke psychologische principes toe: autoriteit en wederkerigheid. Bekijk de video hieronder maar eens om te ontdekken hoe deze principes werken. In deze strategie leg je de nadruk op Content en Community.

Voorbeeld 4: Ambassadeursstrategie

Het liefste wil je dat al jouw klanten positief over jou praten, zodat zij voor de aanwas van nieuwe klanten zorgen. Mijn advies? Maak je klanten superblij zodat zij je ambassadeurs kunnen worden. Maar zorg er dan wel voor dat je je klanten helpt om óver jouw product of dienst te kunnen praten. Interview hen, zet ze op de video, zet een loyaliteitsprogramma op of zorg ervoor dat je ze beloont als ze nieuwe klanten aanleveren… Zo creëer je content die je vervolgens weer in je onlinemarketingmiddelen in kunt zetten. Je legt de nadruk in deze strategie op Content en Community.

Voorbeeld 5: Loyaltystrategie

Je lead is klant geworden, de vlag kan uit! Of toch niet? Nu is het tijd om je klant loyaal te maken. Zorg ervoor dat ‘ie terugkomt, dat ie van je houdt en dat hij het aan al zijn vrienden vertelt. Ga maar eens met je klanten om tafel zitten, vraag ze hoe je ze kunt laten terugkomen en zet die learnings om in een loyaliteitsprogramma. In zo’n programma hoef je niet altijd korting te geven (kan wel), maar je kunt je klanten ook verrassen met iets extra’s, een upgrade of een vroegboekmogelijkheid. In deze strategie leg je de nadruk op Community en herhaaldelijke Conversie.

 

Welke strategie kies jij?

Ik ben heel benieuwd voor welke strategie jij gaat! Wil je er eens over sparren of wil je feedback op je plan? Aarzel dan niet en stuur me een mailtje. Een vraag hieronder stellen kan natuurlijk ook! 😊

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een reactie