Inspiratie voor je online marketingstrategie

Marketingtips? Ik heb er 6 voor je!

Voor je onlinemarketingplan of -strategie ben je op zoek naar inspiratie, voorbeelden en handige tips die je het leven een stuk makkelijker maken. Ik heb ze voor je. Je hoeft ze alleen nog maar te lezen en toe te passen 😊

Tip 1: maak een status quo en bepaal je stip op de horizon

Wil je meer bereik, meer leads, meer klanten of meer omzet genereren? Goed voornemen! Maar bepaal wel wat en hoeveel ‘meer’ is. Daarvoor maak je een zogenaamde status quo, oftewel een nulmeting. Waar sta je nu, hoeveel mensen bereik je per maand, wat zijn je omzetten, hoeveel leads en klanten heb je momenteel? Na deze nulmeting kun je ook je stip op de horizon bepalen. Waar wil je naartoe? Hoeveel omzet, leads, klanten of bereik op social media is jouw doel? Je zult merken dat dit je helpt om de route naar jouw vergezicht soepeler en doeltreffender af te leggen!

Tip 2: maak voor je belangrijkste klant een buyer persona

Heb je al een duidelijk beeld van je klant? Is het antwoord ‘nee’? Maak dan een buyer persona: welke hobby’s heeft hij of zij, heeft hij of zij kinderen, wat is zijn/haar opleidingsniveau, wat zijn zijn/haar doelen in het leven en bij welk bedrijf werkt hij of zij? Op deze en meer vragen vind je gemakkelijk een antwoord met het format dat ik voor je heb gemaakt. Maak het extra leuk door niet alleen zelf de buyer persona in te vullen, maar laat ‘m ook invullen door een paar collega’s en directieleden. Je zult zien dat er kleine (en soms grote) verschillen bestaan bij het beeld dat jij en je collega’s van de belangrijkste klant hebben. Mooie stof om over door te praten en de kenmerken van je klant helder te krijgen 😉

Buyer Persona – gemaakt door Nico de Jong van Onwijs Marketing

Tip 3: maak je klant blij… Nee wacht, maak je klant superblij!

Het is het heilige doel: je klanten blij maken. Of liever gezegd, superblij! Kijk maar naar jezelf; wanneer vertel jij vanuit het niets aan je vrienden over een leuk product of een gave activiteit? Als je ergens heel enthousiast door bent geworden of omdat je supertevreden bent over dat ene bedrijf. Dat is precies het gevoel dat jij bij jouw klanten wil losmaken. Zorg ervoor dat zij positief over jouw producten of diensten praten. Zet een stap extra, lever meer dan is afgesproken, wees attent op de juiste momenten en maak je klant eens aan het lachen…

Tip 4: iemand overtuigen op basis van psychologie? Maak gebruik van de 7 psychologische principes van Robert Cialdini

Mijn favoriete psycholoog! Hij heeft jarenlang uitgebreid onderzoek gedaan en daaruit zijn 7 psychologische principes gerold die jij kunt hanteren. Denk bijvoorbeeld aan het principe sociale bewijskracht, wederkerigheid, sympathie of unity. Uitleg nodig? Dacht ik al! Bekijk de video en 6 van de 7 principes worden je in 10 minuten duidelijk gemaakt. Het zevende principe (Unity) staat uitgelegd op de website van Frankwatching.

Tip 5: online adverteren? Niet in december, dat scheelt je bakken met geld!

In december bestaat de kans dat heel veel bedrijven hun geld moeten opmaken (veelal mag je budgetten niet meenemen naar volgend jaar), of bedrijven adverteren gewoonweg omdat zij hun grootste omzet willen halen tijdens sinterklaas en kerst. En omdat er meer adverteerders zijn dan normaal, moet je dus hoger bieden (het werkt veelal op basis van een veiling) om je advertentie te mógen vertonen aan je potentiële klant. In januari is het lekker rustig, dus dan hoef je niet zo hoog te bieden en betaal je dus uiteindelijk ook minder om je uiting te laten vertonen.

Tip 6: worden je successen niet (h)erkend? Zet metacommunicatie in!

Heb jij weer… Werk je je uit de naad om successen te boeken, meer bezoekers te halen, hogere bereikcijfers te scoren op social media, maar niemand die je er de credits voor geeft. Of nog erger, ze zeggen dat je niks uitvoert! Frustrerend. Ook hiervoor bestaat een heel handige oplossing: zet metacommunicatie in. In feite is het heel simpel. Communiceer óver je werkzaamheden (mail het, vertel het, bespreek het in vergaderingen), waarmee je bezig bent, wat je resultaten zijn, welke activiteiten eraan zitten te komen, welke keuzes je maakt, hoe bepaalde processen lopen en wat je leert van bepaalde campagneresultaten. Doe je dit regelmatig, dan krijg jij de credits die je verdient én je houdt je handen vrij om nog betere resultaten te boeken.

 

Welke tips vind jij handig?

Kennis met elkaar delen, leuk en goed idee! Ik ben benieuwd welke tools en tips jij gebruikt. Laat je het me weten zodat we kennis met elkaar kunnen uitwisselen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een reactie