Iedereen meekrijgen in een verandering? Ammehoela!

Oproep aan alle veranderaars: stop met het trekken aan nee-schudders

Het valt niet mee om je collega’s te enthousiasmeren voor een verandering. Vaak heerst er onbegrip en negativiteit. Dat is ook logisch, want jouw plannen hebben veel impact op de huidige werkwijze. Maar al die onvrede maakt jouw taak er niet gemakkelijker op. Jij moet iedereen meekrijgen. Maar hoe?

Begin bij de moeilijkste doelgroep (of toch niet)

Managers zeggen vaak: “Begin bij de moeilijkste doelgroep. Als je hen mee hebt, dan volgt de rest vanzelf.” Het klinkt logisch, maar doe dit alsjeblieft niet. Om een verandering te laten slagen heb je medestanders nodig. Mensen die wél in jou en je idee geloven. Die ga je niet vinden in de groep collega’s die niet gemotiveerd is om te veranderen.

Begin bij die ene medestander (twee mag natuurlijk ook)

Ik geloof er heilig in dat er in ieder bedrijf minstens één persoon te vinden is die wél openstaat voor verandering. Dat hoeft niet eens een directe collega te zijn. Wat zijn of haar rol binnen de organisatie ook is, het belangrijkste is dat jij merkt dat hij of zij enthousiast is en jou wil helpen. Met een grote glimlach vraag je aan deze persoon: “Zou het niet tof zijn als wij deze verandering samen zouden oppakken?” In het beste geval zegt hij of zij meteen “Ja, tof idee!” Misschien vergt het nog iets meer overtuiging. Maar jij doet er alles aan om deze persoon in jouw veranderteam te krijgen. Als je dat lukt, dan trek je de kar niet meer alleen. Dat scheelt toch een boel energie. Die kun je mooi investeren in het overtuigen van de volgende collega. Maar dan wel samen met jouw medestander.

Laat criticasters links liggen (die komen vanzelf naar jou)

Tijdens mijn werk als marketeer bij een MBO-instelling, kreeg ik de taak om de docenten te motiveren om via social media het verhaal van de school te delen. Ik heb een plan gemaakt en ben gestart. Samen met één hele enthousiaste docent. “Wat een belachelijk plan”, reageerde een kritische collega. “Dat gaat nooit lukken.” Maar mijn medestander en ik lieten ons niet zomaar uit het veld slaan. Samen zouden wij de hele school laten zien dat het wel kon!

Omdat we niet wilden dat er zomaar in het wilde weg over de school gecommuniceerd zou worden, zijn we gestart met het geven van social media trainingen. Hiermee gunden wij iedereen die dat wilde een podium en de juiste tools en kennis om ermee aan de slag te gaan. De trainingen werden enthousiast onthaald. Mijn groep medestanders groeide rap. En door de schoolgangen gonsde: “Goh, wat doen zij eigenlijk leuke dingen.” Natuurlijk reageerde niet iedereen positief.

De kritische collega was furieus: “Waarom ben ik hier niet voor benaderd?” Kalm en vrolijk gaf ik aan dat hij van harte welkom was bij de vervolgtraining. Al mopperend droop hij af. Maar er was iets fundamenteel veranderd. Hij benaderde mij, omdat hij baalde dat hij de leuke training had gemist. Nu zelfs de grootste criticaster gemotiveerd was om mee te doen, had ik er een belangrijke medestander bij. Het project werd een daverend succes. Onze school werd twee keer op rij verkozen als de meest invloedrijke twitterende mbo-instelling.

Change Your Mind

Dit waargebeurde verhaal vertelde ik onlangs, aan ondernemers en mensen uit het maatschappelijk voorveld, tijdens mijn lezing Change Your Mind. In reactie daarop vertelde Maarten Mensink, IT’er en eigenaar van Butler.tv, hoe hij met verandering omgaat. “Vanuit mijn rol als developer ben ik veel met verandering binnen technische teams bezig. Dat is soms best lastig, want niet iedereen wil veranderen. Maar met een goed team om je heen en een betonplaat voor je kop lukt het.” Met deze woorden slaat Maarten de spijker op zijn kop.

Verzamel mensen om je heen

In welke branche je ook werkt, als je iets wilt veranderen dan heb je de juiste mensen om je heen nodig. “Maar wat als je zzp’er bent? Dan heb je geen collega’s”, reageerde iemand uit de zaal. Een terechte constatering. Gelukkig zijn er meer dan een miljoen andere zzp’ers in Nederland. Die het net als ik leuk vinden om met je mee te denken of je tips te geven.

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken?

Ik help je graag om van jouw verandering een succes te maken. In mij heb je meteen die ene medestander gevonden. Met ons enthousiasme krijgen we ze allemaal mee, wedden?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.