‘Leren fietsen door e-commerce en dan langzaam loslaten’

Casus | Dubline Telecom
Online marketing staat of valt met een goed plan. Met scherp stellen, focus en doelgerichtheid. Als strateeg en pragmaticus is dat wat ik bedrijven en organisaties in de eerste plaats breng. Zo ook bij Dubline Nederland. Dubline is een telefonie-app waarmee je eenvoudig een tweede telefoonlijn op je smartphone installeert. Zo kun je zakelijke en privégesprekken scheiden. Professioneel, makkelijk en goedkoop.

Dubline is klant van het eerste uur. Op de Dag van de zzp’er in Amersfoort kwam ik in contact met eigenaar Frank de Jong. Het klikte. Dubline was toe aan online marketing met richting. Online marketing die doel zou treffen. Er was al van alles geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat.

Ik zie het vaak: bedrijven die zonder kompas en zonder handvatten online marketing toepassen. Dat is gedoemd te mislukken. Bespaar je de moeite en de energie, want de kans op resultaat is gering. Er moet een doordacht plan zijn. Een heldere strategie. Als bedrijven mij inschakelen is dat vaak het eerste waarover ik mij buig, samen met de opdrachtgever natuurlijk. Stap voor stap neem ik bedrijven mee naar meer leads.

 

Stap voor stap neem ik bedrijven mee naar meer leads.

Vergezichten

Wat willen we bereiken? Bij wie? Waarom, wanneer en vooral: hoe gaan we dat doen? Voor Dubline Nederland heb ik de antwoorden op deze essentiële vragen, de doelstellingen dus, uitgewerkt in twee wensscenario’s. We hebben besproken welke investering nodig zou zijn om deze vergezichten werkelijk te bereiken, op basis van maximale leadprijs, conversiepercentage en leadconversiepercentage (wanneer iemand daadwerkelijk klant wordt).

We hebben de proef op de som genomen door een aantal hypothesen te testen in gerichte leadadvertenties via Facebook.

 

De doelgroep van Dubline was nog niet helder genoeg. Mijn eerste actie was dan ook deskresearch, om erachter te komen tot wie we ons straks zouden gaan richten. We stelden de hoofddoelgroep vast: mannen tussen 40 en 60 jaar, veelal ondernemers. We hebben de proef op de som genomen door een aantal hypothesen te testen in gerichte leadadvertenties via Facebook. Zo zijn we erachter gekomen wat de daadwerkelijke kenmerken van de doelgroep zijn: van geslacht en leeftijd tot woonregio en interesses.

Géén schot hagel, maar gerichte online marketing.

Schot hagel?

Welke middelen zetten we vervolgens in om hen te bereiken? Niet te veel tegelijk in elk geval. Géén schot hagel, maar gerichte online marketing. Binnen de strategie hebben we vooral aandacht gegeven aan campagnes en conversieoptimalisatie. Ook hebben we gekeken naar het proces van bekendheid creëren, leadgeneratie, opvolging van leads, leadconversie, klantbehoud en mond-tot-mondreclame van klanten stimuleren (nog altijd de beste vorm van reclame!). Komende tijd gaan we uitbreiden naar contentmarketing en communitymanagement.

We hebben een dashboard gecreëerd zodat we van maand tot maand inzichtelijk hebben wat de resultaten zijn en waar we bij moeten sturen. Het is typerend voor mijn samenwerking met Dubline: we werken volgens een leercyclus. Hypothese, testen, leren, evalueren en implementeren. Daar leren we beide van. Tijdens het gehele proces heb ik kennis overgedragen met behulp van de psychologische principes van Cialdini. Het is zoals Frank de Jong het zegt: ‘Nico heeft ons ‘leren fietsen’ in de e-commerce en laat je dan langzaam los. Deze aanpak werkt voor ons super goed.’

Dat is inderdaad kenmerkend voor mijn werkwijze. Samen gaan we op reis, maar ik wil dat de klant begrijpt wat online marketing inhoudt. Dat hij straks zelf aan de knoppen kan zitten en kansen ziet. Daarom deel ik kennis en reik ik handvatten aan. Ik word er ook gewoon heel blij van!

Samen gaan we op reis, maar ik wil dat de klant begrijpt wat online marketing inhoudt.

Wapenfeiten

Leest als een mooi verhaal, maar wat heeft mijn aanpak Dubline concreet opgeleverd? Voor de dag met die wapenfeiten!

Dankzij de ads op Facebook, die ik samen met Dubline heb opgezet, zijn de leadkosten gehalveerd. Verdere besparing willen we bereiken door verkeerscampagnes te voeren. Ook mikken we op verhoging van het leadconversiepercentage, zodat ook de klantkosten dalen en online marketing steeds rendabeler wordt voor de bedrijfsvoering van Dubline. Mooi uiteindelijk resultaat is ook dat we nu vrijwel exact weten hoe de doelgroep in elkaar zit – en dat vooral juist die mensen contact opnemen met Dubline!

Ook gaaf is dat we één keer per maand met het kernteam bij elkaar komen om het leerproces te versnellen en te verbeteren. De strategie mag dan staan en de uitvoering mag dan soepel van start zijn gegaan, er blijft altijd wat te winnen. Die drive hebben we allebei. Wat je noemt een mooie samenwerking. Op naar een minstens zo mooi vervolg!

Andere klanten waar Onwijs Marketing voor werkt