Welke stip kies jij?

Ondernemer zijn is een uitdaging. Ben jij een ambitieuze ondernemer die verder wil? Die meer klanten wil, misschien wel betere klanten, minder klanten (Huh?! Ja ook dat kan ?), meer omzet, meer marge of meer naamsbekendheid? In deze blog laat ik je zien waarom het van belang is goed na te denken over je online marketingstrategie.

De online marketing mogelijkheden worden steeds groter. Als ondernemer heb je daardoor meer kansen je doelgroep specifiek en snel te bereiken. Een ideaal uitganspunt zul je denken. De hele wereld ligt immers voor je open. Toch doe je er goed aan niet zomaar te investeren in online marketing. De meeste vragen van ondernemers gaan namelijk over een middel: “Ik wil een Facebook-campagne”; “Er moet een nieuwe website komen”; “Instagram, daar moeten we wat mee”. Maar voordat je een middel gaat inzetten, is het veel verstandiger om na te denken over datgeen je wilt bereiken. Waar wil je naar toe? Wie wil je bereiken? Waarom? Wat is jouw stip op de horizon? Een goede en doordachte strategie kan leiden tot zeer verrassende uitkomsten.

Een onderschreven aanpak

Wil je structureel met marketing aan de slag? Zorg dan voor een goede online marketingstrategie. Weet wat je wil en zorg dat je goed voor ogen hebt waar je nu staat, wat je zogeheten ‘nulpunt’ is. Pas dan kun je, eventueel samen met een expert, kijken welke middelen je het beste kunt inzetten. Als je geen inzicht in je huidige situatie en dus je cijfers hebt, zul je nooit echt reële doelen kunnen stellen. Je weet immers niet waar je vandaan komt en dus kun je ook niet bepalen waar je naartoe gaat!

Wat voor jou het meest effectieve kanaal in de online marketingstrategie is, hangt onder meer af van je doelen. Een organisatiedoel of marketingdoel geeft aan wat je in grote lijnen wilt bereiken, met je doelstellingen specificeer je dit verder. Ook is het van belang te weten welke stappen je bereid bent te zetten om deze doelstellingen te bereiken. Daarnaast is misschien wel de belangrijkste vraag: Hoe wil jij je doelgroep bereiken en in welke fase van de customer journey hoop je dat te doen?

See – Think – Do – Care

De customer journey bestaat uit een viertal fasen. In elke fase zal je potentiële klant iets anders van je willen horen. Ook is de kans groot dat jouw boodschap op verschillende manieren en diverse middelen wordt overgebracht. Klanten in de See-fase komen voor het eerst met jouw bedrijf in contact, in de Think-fase erkennen ze een behoefte en gaan ze op zoek naar een oplossing. Pas in de Do-fase vindt werkelijke conversie plaats. Binnen de Do-fase heb je ook nog eens verschillende stappen waarin iemand kan converteren. Een zachte conversie is bijvoorbeeld iemand die wel iets downloadt, maar geen gegevens achterlaat. Een iets hardere conversie is bijvoorbeeld het achterlaten van gegevens voor het verkrijgen van een whitepaper. De hardste conversie is bijvoorbeeld dat iemand daadwerkelijk klant wordt! In de Care-fase is het vooral zaak je klanten tevreden te houden, een stap extra te doen. Vergroot de klantwaarde en zorg dat je klanten niet bij je weg willen, op basis van intrinsieke motivatie ?

Een klant in de See/Think-fase is voornamelijk een beetje aan het rondkijken. Deze klant bezoekt je website, vindt je bedrijf via LinkedIn of bekijkt een online video. In de Do-fase bekijkt hij wat je product inhoudt, vraagt hij bijvoorbeeld een whitepaper aan of is hij geïnteresseerd in een persoonlijk gesprek. De Care-fase is vaak het meest interessant, omdat je hier bestaande klanten wilt behouden. Ze hebben al een oplossing gevonden, een conversie gedaan, maar je wilt ze daarna niet kwijt. Loyale klanten zijn namelijk het meest waard, omdat ze voor de beste reclame zorgen. Met hun mond-tot-mond reclame krijgen ze ander potentiële klanten in de See/Think-fase of zorgen ze er zelfs voor dat nieuwe klanten die fases overslaan. Ze maken anderen hiermee enthousiast voor jouw product of dienst.

Optimaliseer je online marketingstrategie

Met gerichte online marketinguitingen wil je doelgroepen inspireren en informeren. Hierdoor krijgen deze doelgroepen meer waarde. Zorgdragen voor een heldere en duidelijke lijn op het gebied van positionering en marketing, draagt bij aan groei op verschillende vlakken. Door per doelgroep de juiste online marketingstrategie toe te passen, zul je steeds dichter bij die stip op de horizon komen waar je wilt zijn.

Bah, ik hou helemaal niet van koffie…

Wil je een keer van gedachten wisselen over jouw online marketingstrategie? Nodig mij dan eens uit voor een bak koffie (al houd ik helemaal niet van koffie ?), maar misschien jij wel! Zie je invite op LinkedIn of via het contactformulier graag voorbij komen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.